Bankiers voor de klas

Mark Ponsioen is private wealth manager bij Van Lanschot Bankiers. In die functie gaat hij om met vermogende klanten, maar onlangs stond hij ineens voor groep 8 van een multiculturele Nijmeegse basisschool. Samen met andere collega’s onderging hij deze metamorfose in het kader van BizWorld. Dit is een programma dat gastdocenten uit het bedrijfsleven inzet om schoolkinderen te leren over ondernemen. Het komt drie partijen ten goede: werkgever, werknemer en in dit geval leerlingen.

Tijd van de baas
‘BizWorld is opgezet door een Amerikaanse topondernemer’, legt Ponsioen uit. ‘Hij kreeg van zijn dochter steeds de vraag wat hij dagelijks doet. In antwoord op die vraag ontwikkelde hij een spel dat kinderen op een competitieve manier leert wat ondernemen inhoudt. Het stimuleert creativiteit, organisatiezin en is een leuke variatie op het welbekende rekenen.’ Volgens MVO-manager Sander Boleij is het logisch dat Van Lanschot aan het programma deelneemt. ‘Wij bankiers kunnen aardig rekenen en hebben veel kennis over ondernemen.’ Ponsioen en Boleij staan niet alleen: met 36 collega’s staan zij ‘in de baas z’n tijd’ voor de klas.

Geen jip-en-jannekeniveau
De kinderen zijn niet de enigen die ervan leren. Ponsioen: ‘Je krijgt een spiegel voorgehouden. In mijn dagelijkse werkzaamheden leg ik aan klanten complexe dingen uit in grotemensentaal. Nu krijg ik basale vragen als: hoe verdient een bank zijn geld? Dat dwingt je op een heel nieuwe manier naar je eigen werkzaamheden te kijken en ze inzichtelijk te maken.’ Ponsioen vond het een verfrissende ervaring om uit zijn comfort zone gehaald te worden. ‘De eerste dag liep de schrik mij over de rug.’ ‘Het heeft ook geen jip-en-jannekeniveau’, vindt Boleij. ‘De kinderen helpen je echt je geest te scherpen.’

Van oud op jong
Van Lanschots deelname aan BizWorld past in een strategisch programma. ‘Wij zijn een private bank waar niet iedereen een rekening kan openen. Het risico is dat je hoogdrempelig overkomt. Door onze lokale betrokkenheid te tonen, laten we zien dat dit niet het geval is.’ BizWorld is een onderdeel van Van Lanschots maatschappelijke programma De Volgende Generatie. Boleij legt uit: ‘Van Lanschot is van origine een familiebank. Wij houden ons dus al generaties bezig met het doorgeven van ondernemerschap van oud op jong. Daarom draaien ook onze maatschappelijke activiteiten om financiële educatie. We geven vrijwillig les op scholen, maar bemiddelen bijvoorbeeld ook bij klanten die jonge ondernemers willen coachen.’

Herkenbaarheid
Samenhang met de bedrijfsidentiteit is volgens Boleij de sleutel tot een succesvol maatschappelijk programma: ‘Het moet logisch en herkenbaar zijn voor je stakeholders en medewerkers. Anders kan het juist tegen je werken.’ Het mooiste voorbeeld van MVO vindt Boleij dat van Peter Bakker, CEO van TNT. Met een grote luchtvloot en expertise in logistieke dienstverlening lag het voor TNT voor de hand om een aantal vliegtuigen in te zetten voor het World Food Program van de VN. ‘Je hoeft aan niemand uit te leggen waarom je dit doet, want het ligt dicht bij je eigen activiteiten. Alleen dan snijdt het mes aan twee kanten.’

Foto: Mark Ponsioen voor de klas (Do Visser/DG).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie