Zeven tips voor merk-waardige communicatie

Een succesvol internal brand is bij uitstek de liefdesbaby van HR en communicatie. HR heeft gedragsverandering in de genen. Samen met het DNA van communicatie, dat doordrenkt is van conceptueel denken, kunnen mooie dingen ontstaan. Karen Baanstra concludeert dit in haar scriptie Merk-waardige communicatie, waarmee ze afgelopen juni afstudeerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In haar scriptie verkent ze de voorwaarden voor een succesvol internal brand. Hoe communiceer je over je internal brand? Zeven voorwaarden op een rij:

 

1. Voorkom dat je plichtmatig overkomt

Kernwaarden zijn meer dan alleen stokpaardjes die je bij elke gelegenheid kunt opdreunen. Wat je wilt is dat je internal brand een logisch en natuurlijk gegeven is. Daarvoor moeten werknemers hun werkgever kunnen herkennen in dit internal brand en alle uitingen die erbij horen. Als het geheel klopt, wordt de boodschap minder opdringerig.

 

2. Streef naar gedragsverandering

HR-professionals streven bij internal branding naar gedragsverandering. Je wilt immers dat medewerkers het merk zijn. Ze worden dan medemerkers. Maar daarbij kan HR niet zonder communicatie. Voorwaarde voor gedragsverandering is namelijk dat werknemers kennis hebben van de merkwaarden en hierop hun houding aan kunnen passen. Gedragsverandering begint met kennis en dus met communicatie.

 

3. Goede communicatie kent geen hiërarchie

Je kunt niet verwachten dat het internal brand via het lijnmanagement als vanzelf in de organisatie ‘indaalt’. Lijncommunicatie blijkt in de meeste organisaties te zwak om een cultuurverandering echt te verankeren. Een succesvol internal brand wordt gedragen door medewerkers. Maar hoe maak je medewerkers betrokken? Dat vraagt om sterke communicatie.

 

4. Kies het juiste medium

Voor het medium dat je kiest geldt eigenlijk maar één gouden regel: gebruik een medium dat aansluit op de beleving van de medewerkers. Een slecht gelezen personeelsblad zal dus soms minder effectief zijn dan face to face contact. Het beste medium is tegelijkertijd creatief, persoonlijk en staat interactie toe.

 

5. Creëer een boodschap die raakt

Je internal brand is zo sterk als de communicatie erover. Die moet dus in de eerste plaats begrijpelijk en geloofwaardig zijn. Maar je wilt meer dan dat. De boodschap moet de doelgroep raken. Creëer dus een boodschap die inspeelt op emoties of humor en laat de boodschap aansluiten op de interesses van medewerkers. En zoals zo vaak zit de kracht van de boodschap hem in herhaling. Herhaling, herhaling, herhaling.

 

6. Wees authentiek

Merk, merkwaarden en communicatie moeten een verweven geheel zijn, anders is je internal brand niet herkenbaar, niet authentiek. Authenticiteit is niet iets wat je kunt nabootsen, dus stem je communicatie consequent af op je merkwaarden. Tips nodig? Download dan gratis het whitepaper Van waarden naar woorden van Ravestein & Zwart.

 

7. Vraag om feedback

Je communicatie moet interactie toestaan. Sterker nog: je moet medewerkers aanmoedigen feedback te geven op het internal brand. Zij dragen immers het merk, dus de kracht van het merk hangt af van de mate waarin zij zich ermee identificeren. Feedback kun je in alle mogelijke vormen krijgen: in direct contact, in het personeelsblad, op intranet of interne social media. Zo lang je de feedback maar ter harte neemt. Ga ermee aan de slag en schep samen een sterk merk.

 

Heeft u nog meer tips voor merk-waardige communicatie? Hoe verbindt u medewerkers aan uw merk? Laat het weten in de comments!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie